Boris Godoenov | Muziektheater


Lees de recensie van Operanederland.nl

Lees de recensie van NRC

Lees de recensie van Place de l'Opera

Publieksreacties op Boris Godoenov
De afgelopen periode hebben wij via diverse kanalen prachtige reacties op onze voorstelling Boris Godoenov mogen ontvangen. Deze reacties delen wij graag met u.

Uit de enquete, die na afloop van de voorstelling door 40% van het publiek werd ingevuld, bleek o.a. dat:
- 90% van het publiek de voorstelling als goed of zeer goed beoordeelt
- 53% nieuw publiek is (die dus nooit eerder een voorstelling van Muziektheater Hollands Diep hadden bezocht)
- 52% landelijk, en 48% regionaal publiek is

Ook ontvingen wij vele reacties via mail en social media:

Mail

Wat hebben wij gisteravond enorm genoten van Boris ! We vonden het geweldig : de spelers, de muziek, de kostuums, de sfeer en alles wat ik nog vergeet. O ja, de Russische teksten, onvoorstelbaar, wat knap! Ik zou al moeite met de Nederlandse teksten hebben, maar ik ben dan ook geen acteur ;)
Onze grote complimenten dus !
A. en E. Venema

Ik wil jullie laten weten dat wij erg onder de indruk waren van de opera afgelopen vrijdag.
Hele goede solisten, geweldige muzikale begeleiding en dikke duim voor het koor! Wat een opgave om die moeilijke Russische teksten te leren, te zingen en dan ook nog te acteren!! BRAVO!!
Lenie Verwaal

Wat een mooie uitvoering. Wij (mijn dochter en ik) en allemaal mensen om ons heen hebben genoten en waren erg onder de indruk.
Door de hele enscenering met weinig middelen en veel verbeeldingskracht en de kleine muzikale bezetting met zo’n grote, subtiele en soms verpletterende inbreng en de mensen, die konden zingen met hun stemmen én met hun lijven en wij- als publiek- daar zo ongeveer te midden van.
M. Hogerzeil

PRACHTIG!! Echt fenomenaal!
Ik vond alles geweldig: de solisten, het koor, het orkest, het gebruik van de ruimte/decor, echt heel goed allemaal. Van de zangers was ik vooral weg van Boris en de monnik PImen. Wat een talenten!
En het koor vond ik ronduit professioneel, zo mooi gezongen en ook zulke mooie muziek.
Ik had de opera 2 jaar geleden gezien in Pathé en er kwam heel veel terug van de muziek, dus dat maakt het genieten nog groter. Jammer dat jullie niet nog elders deze opera opvoeren.
Er zouden nog zoveel meer mensen van kunnen genieten.
Anastasia

Facebook

Willy Nabuurs net thuis, wat een belevenis, zeker op de eerste rij, dit moet je gezien hebben!

Leonie Besnard Nou ik niet hoor, helemaal niet verdeeld en niet mixed en niks. Een van jullie mooiste uitvoeringen ooit. En ook bedankt voor de grappen. (reactie op verdeeldheid recensenten)

Willy Nabuurs Ik heb mooie recensies gezien, maar die van de Volkskrant door Biella Luttmer is ronduit schandalig, met verkeerde foto erbij. Zij heeft waarschijnlijk de voorstelling niet eens gezien. Dat komt voor. Het was een prachtige voorstelling. Een voorbeeld: zij zegt dat de groep zangers met spandoeken geenszins een opstand suggereren, ik kreeg kippenvel en voelde een groot volk vertegenwoordigd. Ze heeft het over een uitdragerij van schilderijtjes, alsof de tsaar in een speelhoek van de basisschool is beland. Ik vind het juist een mooie interactie en verbinding aangeven met de tentoonstelling over Willem II en de kinderen die werkstukken gemaakt hebben in dit kader. Heel sterk dus.

Joep Eikenboom Ga kijken. Het is echt heeeel goed.

Tony van der Togt Wij zagen hem gisteravond en hebben genoten! Fantastisch!

Grievink Ingrid Klasse!

Joop Daalmeijer In een grote zaal van het Energiehuis Dordrecht de opera Boris Godoenov van Moessorgski, geregisseerd door Cilia Hogerzeil. Orkest Hexagon Ensemble met slagwerker Wilbert Grootenboer. Tsaar Godoenov werd uitstekend gezongen door Nanco De Vries. Een mooie productie van Muziektheater Hollands Diep in kader van de tentoonstelling Willem II - Kunstkoning van dat mooie Dordrechts Museum.

Kasper Stolk Net naar de prachtige maar laatste uitvoering geweest van de Boris Godoenov-productie van Muziektheater Hollands Diep in het Energiehuis Dordrecht. Dit als cadeau vanwege mijn afscheid van de gemeente Dordrecht. Prachtige uitvoering in kleine bezetting, geweldige bassen en heel mooi projectkoor, met vriendin Simone Beunke.
Compliment Cilia en Co!
En dank voor de mooie middag!


Twitter

N.a.v. berichtje Jos van Dorresteijn: Volgens mij kwam ik gisteren Maartje va Weegen en Joop Daalmeijer tegen bij de premièreborrel van #hldiep na #BorisGodoenov:
@jvandorresteijn @EvelinevandeLag Klopt en het as erg leuk!
Joop Daalmeijer

Was een mooie voorstelling van #HollandsDiep #BorisGodoenov. Zang van Nanco de Vries als Boris erg mooi.
Niek Al

Indrukwekkende première @hldiep van Boris Godoenov, Russisch koningsdrama aan de vooravond van koningsdag @Energiehuis
Guido Jochems

Vanavond mooie opera gezien in het Energiehuis: #BorisGodoenov met in het koor: @vanEckDaan #aanrader #nogtmzondag
Giljam Val

Gisteren mooi voorstelling Boris Godoenov van @hldiep in het @Energiehuis gezien#aanrader!
Mirjam Roovers

Vanmiddag van de laatste uitvoering opera Boris Godoenov in het Energiehuis genoten. Geweldig. Dordrecht als cultuurstad meer dan waardig.
Theo Oostenrijk

Fantastische operavoorstelling gezien van Boris Godoenov in het Energiehuis. Nog te zien t/m 4 mei. http://www.muziektheaterhollandsdiep.nl
Nancy Witsen Elias


Overig

(Reactie op recensie Place de l'Opera)
Afgelopen vrijdag was ik aanwezig bij de première van ‘onze’ Boris. En inderdaad wat een geweldige voorstelling.’Onnederlands’ en zeker ‘on-Dordts’, maar een belevenis om mee te maken.
Vanmiddag (zondag 27 april) ook de proloog in de tuin van het Dordrechts Museum bijgewoond, waar Maciej Starburzynski ook (kort) een deel van zijn Pimen zong, samen met een monnikenkoor. Een haast surrealistische ervaring.
Cilia Hogerzeil heeft andermaal een prachtproductie op de planken weten te brengen. Complimenten voor haar en alle solisten, musici en alle andere medewerkers. Echt een aanrader!
Jos van Dorrestein

(Reactie op recensie Place de l'Opera)
Vanmiddag de tweede uitvoering van Boris waar ik als amateur koorlid aan mee doe. We waren zo’n 7 a 10 minuten eerder klaar, dus de première onwennigheid in de changementen hebben we aardig afgeschud. Nog 5 voorstellingen te gaan. Wij hebben er vreselijk veel zin in om er prachtige voorstellingen van te maken. Komt dat zien.
Simone Beunke

(Reactie op recensie Place de l'Opera)
Hollands Diep heeft met al zijn gastmedewerkers een topprestatie geleverd. Muziektheater van de beste soort. De voorstelling van gisteravond boeide van begin tot eind.
Pieter

(Reactie op recensie Place de l'Opera)
Moessorgski zou er niet van hebben opgekeken dat zijn grote opera tot een kameropera gemaakt is. Zijn fijnzinnige compositorische werk is in het arrangement van Leonard van Goudoever tot een parel van dramatische expressie geworden, in miniatuur formaat.
De regie van Cilia Hogerzeil beweegt de massa’s, de volksvertegenwoordigers en de religieuze machthebbers over het podium, maar brengt tevens deze grootse historie tot menselijke proporties, waarbij de worsteling van het individu in een schril contrast tot de massa’s centraal staat.
Door het naadloos illustreren van iedere nuance in het vocale werk , bewijst het Hexagon ensemble met dirigent Wiecher Mandemaker hoezeer deze kleinschalige formule bij uitstek geschikt is om een beladen onderwerp als dat van Boris Goedonov te begeleiden.
De prachtige stemmen van de gehele cast, zoals Nanco de Vries (Boris) Maciej Straburzynski (Pimen) en Marc Omvlee (GrigoriDimitri) hoeven in dit bijzondere geval niet ‘gespierd’ over een groot orkest heen te zingen, waardoor de muzikaal dramatische nuances nog overtuigender en buitengewoon indringend over het voetlicht komen.
De keuzes van regisseuse Cilia Hogerzeil zijn verrassend en overtuigend.
Zoals ook de inzet van een countertenor als zoon van Boris (Feodor- door Jorg Delfos) in plaats van een gebruikelijk vrouwenstem, illustreert hoe zwaar de taak van een tsaar komt te wegen op een kind, dat daarvoor nog veel te jong en te onervaren is. (En hoe mooi klinkt een countertenor in dit klassiek Russische repertoire).
Waar opera nog wel eens moet inboeten op het dramatische vlak ten opzichte van de muzikale belangen, is er in deze productie sprake van een schitterend samenspel. Cilia Hogerzeil heeft, zoals al in eerdere producties, de kans gezien om een bescheiden revolutie te realiseren in opera-land, waarbij een kleinschalige opzet samenvloeit met groots en meeslepend, met subtiele nuances, die juist daarom des te heftiger de innerlijke worstelingen van de hoofdpersoon aan oog en oor doen ontrollen.
Haar vertolking als beeld uit de Russische geschiedenis van die tijd, geeft op sommige momenten een hallucinerende overeenkomst met beelden van de realiteit omtrent de Russische wereld van vandaag. Hoe aangrijpend.
Cilia Hogerzeil, die al vele malen niet bestaande opera werken in ons land heeft geintroduceerd, met nieuwe onderwerpen waarvoor zij een script liet schrijven en componisten bereid vond daarvan een opera te maken, heeft wederom een pioniersrol vervult. Nu met een gewaagde dramatische opvatting van een groot operawerk. Zo heeft ze een nieuwe muzikale werkelijkheid durven te tonen, die misschien niet is zoals de traditionele operakenner het gewend is, maar waarin haar kunstenaarschap wederom haar enthousiaste publiek overtuigend heeft weten te bekoren.
Shura Lipovsky

(Reactie op recensie Theaterkrant.nl)
Het is jammer dat de recensenten zo’n behoudend geluid laten horen.Ipv vast te houden aan de traditionele dik aangezette interpretatie van deze prachtige Russische opera en dus teleurgesteld te zijn in de versie van Muziektheater Hollands Diep, zou je ook met ongeconditioneerde ogen en oren deze sobere, maar geenszins saaie voorstelling kunnen ervaren.Je hebt het gevoel naar een soort oerversie te kijken en te luisteren, waardoor het wezenlijke juist door die eenvoud veel duidelijker wordt. Het accent ligt op de kwetsbaarheid en gevoeligheid van Boris, die ten onder gaat aan alle machinaties aan het hof en de verdenking die er op hem rust zijn zoon Dimitri te hebben laten ver moorden.( Dit laatste feit is nooit historisch vast gesteld)
Het Hexagon ensemble speelt de lucide en rake bewerking door Leonard van Goudoever van de compositie van Moessorgski op voor beeldige wijze:geen eenvoudige opgave om als begeleidingsensemble op te treden.Het toneelbeeld is vaak van een serene schoonheid.
En dit alles in een samengaan van professionals en (geschoolde) koorzangers. Chapeau!
Margriet Idenburg

(Reactie op recensie Theaterkrant.nl)
De voorstelling van Boris Godoenov door Muziektheater Hollands Diep heeft op mij een bijzondere indruk gemaakt. De vrijheid die regisseuse Cilia Hogerzeil genomen heeft om deze indrukwekkende grootse opera zo intiem en indringend uit te voeren, bezorgde mij een bijzonder positieve verrassing. Een niet zozeer imposante maar eerder twijfelende en menselijke Boris maakte het verhaal invoelbaar en van alle tijden en gaf de uitvoering een dramatische kracht. De stemmen waren prachtig en het was een verademing om te zien dat met sobere en niet kostbare middelen een rijk toneelbeeld tot stand was gebracht.
Ja de arrangementen: ik houd ervan om mee te krijgen dat iets ‘gemaakt’ wordt, dat de inspanningen om iets tot stand te brengen nog voelbaar zijn. Dan ben ik niet op grote afstand van een weergaloos product, maar dan ben ik ook deelgenoot van het proces en van de technische aspecten. Dat brengt mij dichterbij het wezen van wat kunst (maken) is.
De muziek zoals Leonard van Goudoever deze bewerkt had en gespeeld werd door het Hexagon Ensemble aangevuld met slagwerk: ik vond het heel goed gelukt, ik miste geen moment het grote orkest. Het versterkte juist het dramatische karakter, met als verrassing het welluidende klokkenspel.
Dat het koor uit amateurs bestond, daar kun je van wensen dat het professionals zouden zijn. Maar ik vond dat er een goede balans was tussen de voortreffelijke professionele zangers en het in het Russisch uit het hoofd zingende koor.
Annemieke Huisingh











Terug naar overzichtTerug naar overzicht